Kā mākslīgais intelekts palīdz finanšu nozarei?

Mākslīgā intelekta (MI) izmantošana šodien ir jauna norma daudzās jomās. Finanšu nozares profesionāļi jau vairākus gadus izmanto mākslīgā intelekta iespējas, lai automatizētu procesus un novērstu kļūdas, kas var izmaksāt daudz naudas. Šajā rakstā aplūkosim, kā MI tiek izmantots finanšu sektorā, kādas ir tā izmantošanas priekšrocības un problēmas, kā arī tā attīstības perspektīvas.

Kā MI tiek izmantots finanšu nozarē

Mākslīgais intelekts var veikt daudzus un dažādus uzdevumus, tādējādi uzlabojot finanšu nozares speciālistu darba efektivitāti. Lūk, daži no tiem.

Datu analīze

Datu analīze ir viens no izplatītākajiem mākslīgā intelekta izmantošanas veidiem finanšu jomā. Bankas un citas finanšu iestādes izmanto mākslīgo intelektu, lai apstrādātu un analizētu lielus datu apjomus, identificētu tendences un prognozētu klientu uzvedību. MI var izmantot analītiku arī, lai atklātu krāpšanu un citas noziedzīgas darbības.

Procesu robotizācija

Procesu robotizācija palīdz automatizēt dažādus rutīnas uzdevumus, kas agrāk tika veikti manuāli. Piemēram, robotus var izmantot, lai apstrādātu aizdevumu pieteikumus vai darījumus biržā. Tas palīdz paātrināt procesus un ļauj cilvēkiem strādāt pie citiem svarīgiem uzdevumiem.

Dabiskās valodas apstrāde

Dabiskās valodas apstrāde (NLP) ir mākslīgā intelekta joma, kas ļauj datoriem saprast un interpretēt dabisko valodu. Mākslīgais intelekts spēj apstrādāt tekstu, audio un video failus. Finanšu nozarē NLP var izmantot, lai apstrādātu uzņēmumu finanšu pārskatus un noteiktu to finanšu rādītājus.

Turklāt NLP ļauj bankām un citiem finanšu uzņēmumiem ieviest tērzēšanas robotus jeb čatbotus. Čatboti ir virtuālie asistenti, kas spēj risināt vienkāršus lietotāju pieprasījumus: atbildēt uz bieži uzdotiem jautājumiem, sniegt norādījumus utt.

Automātiska lēmumu pieņemšana

Mākslīgo intelektu var izmantot, lai izveidotu sistēmas, kas automātiski pieņem lēmumus, pamatojoties uz datiem un parametriem. Piemēram, bankas var izmantot automatizētas sistēmas, kas nosaka kredītreitingu, lai noteiktu, vai konkrētai personai var piešķirt aizdevumu.

Vairāk par kredītreitingu lasiet mūsu rakstā “Kas ir kredītreitings un kā to uzlabot?”

Ieguldījumu ieteikumi

MI var izmantot, lai analizētu finanšu tirgu un noteiktu tendences. Tas var arī sniegt ieguldījumu ieteikumus, pamatojoties uz lielu datu apjomu. Ieguldītāji var izmantot šos ieteikumus, lai pieņemtu pamatotākus ieguldījumu lēmumus un palielinātu peļņu.

finanšu dati

Priekšrocības, ko sniedz mākslīgā intelekta izmantošana finanšu nozarē

Precizitāte un ātrums. Viens no galvenajiem ieguvumiem no mākslīgā intelekta izmantošanas finanšu nozarē ir precīzāki lēmumi, kas tiek pieņemti īsākā laikā. Mākslīgais intelekts var apstrādāt milzīgus datu apjomus un izdarīt secinājumus, pamatojoties uz šiem datiem, tāpēc lēmumu pieņemšanai ir nepieciešams mazāk laika. Turklāt MI ļauj izvairīties no kļūdām, kas var rasties, cilvēkiem analizējot datus manuāli.

Riska samazināšana. Izmantojot MI, bankas un citas finanšu iestādes var precīzāk novērtēt riskus un paredzēt iespējamos apdraudējumus, kas saistīti ar aizdevumu pieteikumiem, ieguldījumiem vai citiem finanšu darījumiem. Tas ļauj pieņemt pamatotākus lēmumus un mazināt riskus.

Klientu apkalpošana. Bankas un citas finanšu iestādes var izmantot MI, lai analizētu datus par saviem klientiem un sniegtu personalizētus pakalpojumus un ieteikumus. Tas var palielināt klientu lojalitāti un palīdzēt bankām piesaistīt jaunus klientus.

Vairāk par to, kādas priekšrocības sniedz mākslīgais intelekts gan finanšu jomā, gan citās jomās, lasiet mūsu rakstā “Mākslīgais intelekts: palīgs vai drauds?”

Galvenie izaicinājumi un jautājumi, kas saistīti ar mākslīgā intelekta izmantošanu finansēs

Lai gan mākslīgā intelekta izmantošana finanšu nozarē sniedz daudz priekšrocību, pastāv arī vairāki izaicinājumi un problēmas.

Privātums un personas datu aizsardzība

Šī ir viena no galvenajām problēmām, kas saistīta ar mākslīgā intelekta izmantošanu finanšu jomā. Banku un citu finanšu iestāžu rīcībā ir liels daudzums sensitīvu klientu datu, kas ietver viņu finanšu un personisko informāciju. Privātums un personas datu aizsardzība ir galvenie jautājumi, kas jārisina, izmantojot mākslīgo intelektu finanšu nozarē.

mākslīgais intelekts

Regulējums un atbilstība

Finanšu iestādēm, izmantojot MI savā darbībā, ir jāievēro juridiskās prasības, piemēram, Vispārīgā datu aizsardzības regula (GDPR) un Maksājumu pakalpojumu direktīva (PSD2). Tādējādi finanšu iestādēm ir jāievieš jaunas tehnoloģijas un procedūras, lai nodrošinātu atbilstību juridiskajām prasībām.

MI modeļu pārredzamība

MI modeļi var būt sarežģīti, un tas var apgrūtināt to lēmumu pamatojumu, meklējot kļūdas. Bankām un kredītiestādēm ir jānodrošina, lai to MI modeļi būtu pietiekami pārredzami un to algoritmi būtu viegli interpretējami. Tas palīdzēs nodrošināt klientu un likumdevēju uzticību.

Kvalificētu speciālistu trūkums

MI modeļu izstrādei un ieviešanai ir nepieciešami augsti kvalificēti speciālisti mašīnmācīšanās, statistikas, datu analīzes un programmēšanas jomā. Pagaidām pieprasījums pēc šādiem speciālistiem ievērojami pārsniedz to piedāvājumu. Tas apgrūtina mākslīgā intelekta ieviešanu bankās un citās finanšu iestādēs.

Vienota standarta trūkums

Pagaidām nav vienota standarta vai pieejas mākslīgā intelekta izmantošanai finanšu sektorā. Dažādas finanšu iestādes izmanto dažādus modeļus un metodoloģijas, tāpēc ir grūti salīdzināt un analizēt to sniegumu.

vīrtietis pie datora

Mākslīgā intelekta attīstības un izmantošanas perspektīvas finanšu nozarē

Mākslīgā intelekta izmantošanas iespējas nākotnē finanšu nozarē ir daudzsološas. Katru gadu tirgū parādās arvien vairāk jaunu MI tehnoloģiju un modeļu. Tas rada jaunas iespējas finanšu nozarei.

Tendences un prognozes liecina, ka mākslīgā intelekta izmantošana finanšu nozarē turpināsies un kļūs intensīvāka. Tuvākajos gados varam sagaidīt, ka mākslīgais intelekts tiks arvien vairāk izmantots, lai automatizētu procesus finanšu nozarē. Šie procesi ietver riska pārvaldību, datu apstrādi, kredītvēstures analīzi, ieguldījumu lēmumu pieņemšanu utt.

Paredzams, ka mākslīgā intelekta attīstība būtiski mainīs pieeju klientu apkalpošanai. Jau šobrīd šis process mainās, pateicoties virtuālo asistentu iespējām, kā arī MI prasmēm bezkontakta maksājumu jomā.

MI izmantošana var būtiski uzlabot finanšu iestāžu darbības efektivitāti, samazinot izmaksas un palielinot ieņēmumus. Tas viss veicina riska samazināšanu un klientu apmierinātības palielināšanu.

Tomēr, lai MI varētu realizēt savu potenciālu finanšu nozarē, ir jārisina ar tā izmantošanu saistītās problēmas. Ir svarīgi turpināt darbu pie efektīvu privātuma un datu aizsardzības mehānismu izstrādes, palielināt MI modeļu algoritmu pārredzamību un uzlabot MI un datu analīzes speciālistu izglītību un apmācību.

Sadarbība ar Incredit

Incredit ir uzņēmums, kas veiksmīgi darbojas finanšu pakalpojumu sniegšanā Latvijas iedzīvotājiem jau 12 gadus, kuru laikā spējis kļūt par vienu no līderiem patēriņa kreditēšanas jomā, ar vairāk nekā 200 000 apmierinātu klientu.

Šo un citus interesantus un noderīgus rakstus par šībrīža aktualitātēm, kā arī vienmēr svarīgām tēmām, piedāvā uzņēmums Incredit. Ja vēlaties apgūt jaunu profesiju un kļūt par speciālistu MI jomā, bet jums ir nepieciešami papildus naudas līdzekļi, vajadzīgo summu vai daļu no tās varat ērti saņemt kā patēriņa kredītu, piemēram, no kompānijas Incredit piedāvāto pakalpojumu klāsta.

Pirms aizņemies, rūpīgi izvērtē savu finansiālo situāciju un spēju aizņēmumu laikus atdot, kā arī rūpīgi izplāno aizņēmuma atdošanu.


Rakstā izmantotie foto avoti: www.unsplash.com www.pexels.com

Patika raksts? Novērtē!
Reitings: 5/5 (1 balsojumi)
Kāda saistība mākslīgajam intelektam ar finanšu nozari?
Vēlies saņemt vairāk interesantus rakstus?
SIA InCREDIT GROUP ir Rietumu Bankas meitas uzņēmums.
Speciāla atļauja patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai Nr. NK-2016-018.
© 2011-2024 Incredit
Kr.Barona 130 k4, Rīga LV-1012 Visas tiesības aizsargātas