Sports mājās un dabā: sporto arī ārpus treniņzāles!

Mājas, pagalms, parks vai mežs: izbaudi dažādas priekšrocības savās mājās vai brīvā dabā, siltajā sezonā nodarbojoties ar sportu ārpus treniņzāles!

Fitnesa klubi, kuri vienkopus piedāvā gan trenažieru zāles ar visdažādākajiem trenažieriem, individuālas nodarbības ar fitnesa treneriem, kā arī dažādas grupu nodarbības, vairākus mēnešus COVID-19 ieviesto ierobežojumu dēļ nebija pieejami, taču nu jau atkal vēruši durvis visiem aktīva dzīvesveida cienītājiem.

Tajā pašā laikā vasara ir īstais laiks, kad izmantot iespēju ar sportiskām aktivitātēm nodarboties brīvā dabā, un, papildus tik vērtīgajam endorfīnam, sasmelties arī pilnas plaušas svaiga gaisa. Tādējādi, arī tad, ja sporta klubi ir atvērti un laikapstākļi nelutina, sportošana dabā vai, piemēram, savās mājās piedāvā dažādas priekšrocības!

vīrietis skrien

Kādas kļūdas pieļaujam, uzsākot sportot?

Sportošanu, it īpaši jaunas, iepriekš neizmēģinātas fiziskās aktivitātes cilvēki parasti uzsāk ar lielu entuziasmu, kurš nereti diemžēl visai ātri noplok, lai gan, iespējams, ieguldīti jau salīdzinoši lieli naudas līdzekļi. Kādas ir tipiskākās kļūdas, kuras pieļaujam, uzsākot sportot, un kāpēc?

1. Reklāmas slazdā

Uzsākot nodarboties ar jaunu sporta veidu vai fizisku aktivitāti, nereti var gadīties iekrist sporta aprīkojuma veikalu un žurnālu mārketinga slazdā. Apskatot, piemēram, skriešanas, tehniskās kāpšanas vai kalnos kāpšanas aprīkojuma nodaļas veikalos vai palasot specializētos žurnālus, kuri pārpildīti ar aprīkojuma reklāmām un rakstiem, varētu domāt, ka ikviena jauna fiziskā aktivitāte, ko vēlies izmēģināt, prasa milzīgu sākotnēju naudas ieguldījumu. Uzticēšanās šādiem ieteikumiem, lielākoties, nav iesācēja sportista labākajās interesēs, tāpēc pret tiem vērts izturēties piesardzīgi un ar zināmu skepsi.

2. Nezini, kam jautāt?

Tā vietā, lai iztukšotu kabatas sporta veikalā, pirms vēl zini, ka aktivitāti vēlēsies turpināt, ir vērts aprunāties ar draugiem un paziņām, kas ar sporta veidu jau nodarbojas, vai, piemēram, pievienoties attiecīgā sporta veida interesentu grupai Facebook platformā, un uzdot jautājumus par minimālo nepieciešamo aprīkojumu. Garantējam, ka amatieru sportistu ieteikumi vērā ņemami atšķirsies no veikalu darboņu ieteikumiem, un sporta veidu varēsi izmēģināt nepārmaksājot. Tieši amatieri sportisti, kuri salīdzinoši nesen bijuši iesācējam līdzīgā situācijā vislabāk zinās, ko ieteikt, un nesūtīs iesācēju iegādāties pārmērīgi lielu un sākumam absolūti nevajadzību aprīkojuma klāstu

3. Kas par daudz, tas par skādi!

Šo visiem zināmo teicienu pavisam noteikti var attiecināt uz fizisku aktivitāšu uzsākšanu. Nereti sportot apņemamies ātri un ar lielu entuziasmu – tā var būt gan 1. janvāra apņemšanās apmeklēt sporta zāli 5 reizes nedēļā, gan, piemēram, “pēdējais piliens” neapmierinātībā ar savu ārējo izskatu, kas liek paziņot: “Viss! Tagad skriešu katru rītu 6:00, un vispār vairs neēdīšu saldumus!” Taču, lai cik ļoti arī negribētos pie šāda veida apņemšanās noturēties un pozitīvos rezultātus redzēt ātri vien, tas parasti nestrādā. Krasas pārmaiņas, kuras nav saskaņotas ar mūsu dzīvesveidu kopumā, parasti nav noturīgas – sevi un savu ķermeni pie pozitīvām pārmaiņām jāpieradina pakāpeniski!

4. Visu vai neko

Līdzīgi centieniem ieviest krasas pārmaiņas, arī “visu vai neko” mentalitāte parasti, diemžēl, noved pie neveiksmes. Uzstādot sev nesasniedzamus mērķus vai pieprasot no sevis 100% iecerētā izpildi, piemēram, obligātu sportošanu katru vasaras dienu, visdrīzāk sagādās vilšanos, kam, ļoti iespējams, sekos pilnīga novēršanās no sportošanas. Tā vietā var izmantot labo laikapstākļu piedāvātās iespējas un, gluži vienkārši, censties vasarā izkustēties pēc iespējas vairāk – skriet vai doties raitās pastaigās mežā, peldēt ezeros vai jūrā, doties laivu braucienā, un kopā ar draugiem nodoties pludmales volejbolam vai badmintonam.

sieviete skrējēja

Kā sasniegt labākos rezultātus apvienojot sportošanu brīvā dabā, mājās un sporta zālē: 10 ieteikumi

1. Izvēlies atbilstošu aprīkojumu!

Sportošanai nepieciešamais aprīkojums atkarīgs arī no tā, vai sporto iekštelpās vai brīvā dabā. Ir sportisti, kuri, piemēram, skriešanu vasarā kombinē ar skriešanu uz skrejceliņa fitnesa zālē, kad laiks kļūst aukstāks, bet šajā gadījumā viss atkarīgs no apģērba un aprīkojuma – mūsdienu ziemas ir pietiekami mērenas, lai turpināt skriet brīvā dabā varētu teju visu cauru gadu. Piemēram, par tieši skriešanai nepieciešamo aprīkojumu dažādos laikapstākļos vairāk vari izlasīt mūsu sagatavotajā materiālā “Gatavojoties maratonam, izvēlies kvalitatīvu aprīkojumu skriešanai!

2. Apvieno sportošanu brīvā dabā un iekštelpās, un sporto visu gadu!

Sportošana brīvā dabā ne tikai ļaus vienmēr būt enerģiskam un saelpoties svaigu gaisu, bet arī spēcinās imūnsistēmu. Vēlā pavasarī, vasarā un agrā rudenī brīvā dabā var nodarboties ar daudzām sportiskajām aktivitātēm – skriešanu, soļošanu, nūjošanu, jogu un dažādiem spēka vingrojumiem. Arī daudzi instruktori, kuri vada, piemēram, jogas nodarbības sporta klubos, daļu no nodarbībām vasarā mēdz pārcelt uz tuvā apkārtnē esošiem parkiem, mežiem vai pludmalēm – par to informāciju var iegūt gan sporta centru mājaslapās, gan jogas pasniedzēju Facebook lapās. Jogu vai spēka vingrojumus brīvā dabā var lieliski apvienot arī ar skrējienu – gan pirms, gan pēc nodarbības.

 joga saulrietā

3. Sportošana mājās – ierīko sporta stūrīti!

Ne visiem sportistiem ir iespēja ierīkot alternatīvu sporta zālei savās mājās. Protams, ideja par pagraba vai garāžas pārvēršanu par personīgo fitnesa zāli ir kļuvusi gandrīz par stereotipu privātmāju īpašnieku vidū, taču arī tad, ja dzīvo dzīvoklī, ir iespējams, piemēram, guļamistabā vai dzīvojamā istabā ierīkot stūrīti sportošanai. Pat ja nav pieejama atsevišķa telpa, arī kādas telpas daļa, vismaz uz pāris stundām dienā var kļūt par Tavu personīgo sporta zāli! Īpaši sportošanai veltīta vieta un laiks Tevi motivēs par ikdienas pasportošanu neaizmirst!

4. Iegādājies vienu trenažieri vairākām muskuļu grupām un biežākai lietošanai

Lai gan fitnesa klubi trenažieru cienītājus piesaista tieši ar daudzajām atšķirīgajām ierīcēm, kuras tajos pieejamas, patiesībā pilnvērtīgam un visus muskuļus izkustinošam treniņam 20 ierīces nepavisam nav nepieciešamas. Vari apsvērt investīciju, piemēram, skrejceliņā, kuru vari kombinēt ar skriešanu un vingrošanu brīvā dabā, vai, piemēram, velotrenažierī, ja esi velobraukšanas cienītājs un ja izbraucienam vari veltīt tikai 30 minūtes no rīta vai vakarā. Nereti gan ikdienas sportošanai mājās pietiks ar sporta apģērbu, uz rokām vai kājām valkājamiem atsvariem, hantelēm vai gumijām un vingrošanas paklājiņu

5. Pirms iegādāties multifunkcionālu trenažieri, konsultējies ar fitnesa treneri!

Ja tomēr vēlies iegādāties ierīci, kura aizstās pēc iespējas vairākus dažādos fitnesa klubā pieejamos trenažierus, vari izvēlēties kādu no pieejamiem multifunkcionālajiem spēka trenažieriem. Ar multifunkcionālajiem spēka trenažieriem vari iepazīties, piemēram, Gfitness platformā vai trenažieri.lv e-veikalā. Ja vēlies sportot mājās, bet neesi īsti drošs par aprīkojumu, kuru nepieciešams iegādāties, sākotnēji ieteicams apmeklēt fitnesa klubu, lai iepazītos ar aprīkojumu un tā funkcijām, kā arī aprunātos ar speciālistiem.

 sporta aprīkojums

6. Apvieno sporta zāles apmeklējumus ar sportošanu brīvā dabā!

Sporta zāles nepārprotami piedāvā dažādas priekšrocības un nodrošina sportotgribētājus ar visu nepieciešamo aprīkojumu, taču, ir vērts apsvērt iespēju sporta zāli vismaz siltajā sezonā kombinēt ar sportošanu svaigā gaisā. Tas Tev dos iespējas izbaudīt labāko, ko var piedāvāt katra no sportošanas situācijām – gan izvēlēties sev ērtākos laikapstākļus, gan izdevīgāko dienas stundu

7. Apmeklē sporta zāli tad, kad tā nav pārpildīta!

Sporta zāļu abonementi ir lētāki tad, ja izvēlies variantu, kurā sporta zāli apmeklēsi nepopulārākos dienas laikos – piemēram, darba dienās no 9:00 līdz 17:00, kad visi strādājošie ir aizņemti darbā. Ja fitnesa klubu apmeklēsi tā dēvētajās sastrēgumstundās, kad visi cenšas klubu apmeklēt pa ceļam mājās no darba, vai, piemēram, nedēļas nogalēs, abonementa cena būs augstāka, un zāle – pārpildītāka. Tā kā lielākā daļa no sportotgribētājiem zāli apmeklē tieši pēc darba dienas beigām, pārpildītā zāle nozīmē, ka nereti nāksies arī stāvēt rindā uz vēlamo trenažieri – sevišķi, ja tas ir kāds no populārākajiem rīkiem. Tērēt laiku sporta zālē, neko nedarot, vai, labākajā gadījumā, izvēloties darboties uz kāda trenažiera tikai tāpēc, ka tas ir vienīgais tobrīd pieejamais, patiešām nav pārāk aizraujoši.

8. Izvēlies vasarā sportot brīvā dabā, un ietaupi laiku

Ir vērts padomāt par laiku, kuru patērē, esot ceļā uz vai no sporta kluba. Sportojot mājās vai dabā – piemēram, skrienot no mājām līdz parkam un atpakaļ, papildu laiks netiek tērēts. Laiks mūsdienās nereti ir vērtīgāks par naudu, un diez vai vēlamies uzzināt, cik daudz stundu esam pavadījuši sastrēgumos, lai nokļūtu līdz fitnesa klubam, vai gaidot, līdz atbrīvosies mūsu iecienītākais trenažieris. Vasara ir lielisks laiks, lai sāktu sportot brīvā dabā – un to pavisam noteikti var turpināt arī mājās!

velosipēdi

9. Atceries par veselību COVID-19 posmā!

No sporta klubu apmeklējumiem, protams, šobrīd nav pilnībā jāatsakās. Ja sporta kluba apmeklējums ir būtiska Tavu sportisko aktivitāšu daļa, to var lieliski apvienot ar sportošanu brīvā dabā. Sporta klubi piedāvā lielisku motivāciju sportojot līdzās citiem aktīva dzīvesveida cienītājiem, kā arī nodrošina piekļuvi daudzām aktivitātēm un grupu nodarbībām vienkopus. Šobrīd gan vērts atcerēties, ka COVID-19 krīze vēl nav pavisam novērsta, un, rūpējoties par savu un apkārtējo veselību un drošību, siltā laikā priekšroku tomēr vēlams dot individuālajām sporta aktivitātēm brīvā dabā

10. Domā arī par veselīgu uzturu!

Fiziskas aktivitātes patiesi ir viena no labākajām dāvanām, ko varam pasniegt savam ķermenim. Taču, ja vēlies ilgtermiņā saglabāt lielisku fizisko formu, jāatceras, ka ļoti būtisku lomu tajā spēlē arī veselīgs uzturs. Īpaši tad, ja ikdienā ir liela fiziskā slodze, uzņemtajai pārtikai jābūt pilnvērtīgai un uzturvielām bagātai – mazkaloriju diēta nebūt nav labākais risinājums. Taču, jācenšas no uztura izslēgt “tukšās” kalorijas – produktus ar augstu piesātināto tauku un pārstrādātu ogļhidrātu saturu. Tāpat jāatceras, ka gan sportojot, gan ikdienā jāuzņem liels ūdens daudzums – sevišķi jau karstā laikā un skrienot brīvā dabā.

sports sporta zālē

Šo un citus praktiskus un noderīgus rakstus par šībrīža aktualitātēm, kā arī vienmēr svarīgām tēmām piedāvā uzņēmums Incredit. Ja vēlies investēt kvalitatīvā sporta aprīkojumā sev un savai ģimenei un Tev nepieciešams finansiāls atbalsts, izmanto iespēju saņemt patēriņa kredītu no uzņēmuma Incredit piedāvāto pakalpojumu klāsta. 

Rakstā izmantotie foto avoti: www.unsplash.com

Patika raksts? Novērtē!
Reitings: 5/5 (2 balsojumi)
Vēlies saņemt vairāk interesantus rakstus?
SIA InCREDIT GROUP ir Rietumu Bankas meitas uzņēmums.
Speciāla atļauja patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai Nr. NK-2016-018.
© 2011-2020 Incredit
Kr.Barona 130 k4, Rīga LV-1012 Visas tiesības aizsargātas