Kā aizsargāt savus datus no krāpniekiem?

Mūsdienu digitālajā pasaulē, kurā banku pakalpojumi ir kļuvuši par neatņemamu mūsu ikdienas dzīves sastāvdaļu, ir svarīgi saprast, kā aizsargāt savus bankas datus no krāpniekiem. Katru gadu miljoniem cilvēku saskaras ar personīgo līdzekļu un konfidenciālas informācijas zādzību. Arī Latviju kā aktīvu starptautiskās finanšu sistēmas dalībnieci skar šīs noziedzīgās darbības.

Šajā rakstā aplūkosim populārākās krāpšanas shēmas un pastāstīsim, kā aizsargāt savus bankas un personas datus, lai nekļūtu par krāpnieku upuri.

Krāpšana Latvijā: statistika

Saskaņā ar Finanšu nozares asociācijas datiem 2022. gadā krāpniekiem no Latvijas iedzīvotājiem izdevies nozagt iespaidīgu summu 12 miljonu eiro apmērā. Vēl pārsteidzošāk ir tas, ka lielāko daļu no šiem maksājumiem apstiprināja paši klienti, kurus krāpnieki apkrāpuši. Turklāt krāpniekiem izdevās nozagt vairāk nekā 2 miljonus eiro, izmantojot telefona krāpšanu (2226 gadījumos).

Tas liecina, ka svarīga ir ne tikai tehniskā drošība, bet arī lietotāju izpratne par drošību internetā.

3 populārākās krāpšanas shēmas Latvijā

Lai pasargātu sevi no krāpniekiem, ir noderīgi izprast galvenos krāpšanas veidus, kas saistīti ar bankas datiem. Apskatīsim trīs Latvijā populāras shēmas.

Pikšķerēšana jeb fišings

Šī ir viena no izplatītākajām krāpšanām, kad pikšķerētāji izveido viltotas tīmekļa vietnes vai e-pastus, uzdodoties par leģitīmām bankām vai citām finanšu iestādēm. Pikšķerēšanas mērķis ir iegūt piekļuvi klienta personas datiem, piemēram, lietotājvārdam, parolei, bankas kartes informācijai utt.

Farmings

Šis krāpšanas veids ietver viltotu tīmekļa vietņu vai e-pasta vēstuļu izveidi, kas imitē oficiālus banku resursus, lai iegūtu klienta personas datus. Farminga upuri var tikt novirzīti uz viltotām tīmekļa vietnēm, kurās viņiem tiek lūgts ievadīt lietotājvārdu un paroli, un tad krāpnieki iegūst piekļuvi viņu kontiem.

Skimings

Skimings ir datu zādzība no bankas kartēm, parasti izmantojot bankomātus vai maksājumu terminālus. Krāpnieki uzstāda īpašas ierīces – skimerus, kas skenē informāciju no karšu magnētiskajām joslām un pārtver PIN kodus. Iegūtos datus pēc tam var izmantot, lai izveidotu karšu klonus vai veiktu nelikumīgus darījumus.

datu drošība

Kāda veida informāciju vēlas saņemt krāpnieki?

Krāpniekus, kas zog bankas datus, interesē šāda veida informācija:

  1. Logini un paroles. Tie ir galvenie dati, kas ļauj krāpniekiem piekļūt klientu bankas kontiem un veikt krāpnieciskus darījumus.
  2. Kredītkaršu numuri. Krāpnieki meklē kartes datus, tostarp numuru, derīguma termiņu un CVV kodu, lai tos izmantotu nelikumīgiem darījumiem vai pārdotu pagrīdes tirgos.
  3. Personu identificējoša informācija. Krāpnieki var izmantot vārdu, uzvārdu, adresi, apdrošināšanas numuru un citu sensitīvu informāciju, lai veiktu krāpnieciskus darījumus vai tirdzniecību melnajā tirgū.

Krāpnieki izmanto nozagtus datus, lai veiktu finanšu noziegumus, tostarp naudas, identifikatoru un personiskās informācijas zādzības.

Kā aizsargāt savus datus no krāpniekiem?

Krāpšana, kas saistīta ar bankas datu zādzību, kļūst arvien izsmalcinātāka un sarežģītāka. Piemēroti drošības pasākumi var palīdzēt jums sevi pasargāt. Šeit ir sniegti daži galvenie drošības pasākumi, kas palīdzēs jums pasargāt savus bankas datus no nesankcionētas piekļuves un krāpšanas.

Izveidojiet spēcīgas, unikālas paroles

Izmantojiet sarežģītas paroles, kas sastāv no burtu, ciparu un speciālo rakstzīmju kombinācijas. Izvairieties no acīmredzamām parolēm, piemēram, "123456" vai "parole". Parolēs neizmantojiet personīgo informāciju, piemēram, dzimšanas datumu vai adresi. Tāpat pārliecinieties, ka katram tiešsaistes kontam ir unikāla parole – tas novērsīs piekļuvi visiem jūsu kontiem.

Ierobežojiet piekļuvi personiskajai informācijai

Esiet piesardzīgi attiecībā uz savas personiskās informācijas izpaušanu, jo īpaši tiešsaistes vidē. Nekad nesniedziet sensitīvu informāciju, piemēram, bankas karšu numurus vai apdrošināšanas numurus e-pastos, nedrošās ziņās vai nepārbaudītās tīmekļa vietnēs. Uzmanieties arī par sociālo mediju privātuma iestatījumiem un ierobežojiet piekļuvi savai personiskajai informācijai.

Izmantojiet divu faktoru autentifikāciju

Ja iespējams, aktivizējiet divu faktoru autentifikāciju savos bankas kontos un citās tiešsaistēs. Divu faktoru autentifikācijai nepieciešama papildu identitātes pārbaude, piemēram, ievadot vienreizēju kodu, ko operators nosūta uz jūsu mobilo tālruni. Tas palīdzēs aizsargāt jūsu kontus pat tad, ja krāpnieki iegūst paroli.

Laicīgi atjauniniet programmatūru un pretvīrusu programmas.

Regulāri atjauniniet operētājsistēmu, tīmekļa pārlūkprogrammas un citu programmatūru savās ierīcēs. Atjauninājumos ir iekļauti drošības nepilnību, kuras var izmantot kibernoziedznieki, labojumi. Pārliecinieties, ka jums ir laba pretvīrusu programmatūra, un regulāri pārbaudiet sistēmu, vai tajā nav ļaunprātīgas programmatūras. Tas attiecas gan uz datoru, gan tālruni.

Kas jāzina par drošību tiešsaistē?

Lai saglabātu savu bankas informāciju drošībā, jums ir jāzina par dažādām krāpnieciskām metodēm. Šeit ir dažas metodes, kas palīdzēs jums izvairīties no krāpnieku slazdiem.

  1. Pārbaudiet tīmekļa vietņu autentiskumu. Pikšķerēšanas uzbrukumi kļūst arvien viltīgāki un grūtāk atšķirami no īstām tīmekļa vietnēm. Esiet uzmanīgi, saņemot e-pasta vēstules vai ziņojumus, kuros tiek pieprasīta jūsu personiskā informācija vai kuri novirza uz tīmekļa vietnēm datu ievadīšanai. Vienmēr pārbaudiet tīmekļa vietņu autentiskumu, pārbaudot URL un to, vai ir pieejams drošs savienojums (droša slēdzene vai HTTPS).
  2. Neatveriet aizdomīgas e-pasta vēstules vai saites. Tas jo īpaši attiecas uz e-pasta ziņojumiem no nezināmiem sūtītājiem. Krāpnieki var izmantot e-pasta vēstules, lai nosūtītu ļaunprātīgus pielikumus vai saites, kas var saturēt vīrusus vai izsekošanas programmatūru. Nekad neatveriet pielikumus vai nespiediet uz aizdomīgām saitēm, nepārliecinoties par to autentiskumu.
  3. Ierobežojiet publisko Wi-Fi tīklu izmantošanu. Kafejnīcās, lidostās vai citās sabiedriskās vietās pieejamie publiskie Wi-Fi tīkli var būt nedroši un pakļauti datu pārtveršanai. Izvairieties no šo tīklu izmantošanas, lai piekļūtu saviem bankas kontiem vai citiem sensitīviem datiem. Ja jums tomēr ir nepieciešams izmantot publisko tīklu, ieteicams izmantot virtuālo privāto tīklu (VPN), lai šifrētu interneta savienojumu un nodrošinātu pārsūtīto datu drošību.
droša parole

Kā banka var palīdzēt aizsargāt jūsu datus un naudu?

Lai nodrošinātu papildu aizsardzības līmeni saviem bankas datiem, ir svarīgi aktīvi sadarboties ar savu banku un uzraudzīt savus konta darījumus. Šeit ir daži svarīgi pasākumi, kas jums palīdzēs to izdarīt.

Pārbaudiet savus bankas izrakstus

Regulāri pārbaudiet savus bankas izrakstus un darījumus, lai pārliecinātos, ka visi darījumi ir jūsu likumīgi darījumi. Esiet īpaši uzmanīgi, ja tiek veikti nepazīstami vai negaidīti darījumi, nesankcionēti debeta maksājumi vai izmaiņas jūsu finanšu vēsturē. Ja pamanāt ko aizdomīgu, nekavējoties ziņojiet par to savai bankai.

Paziņojiet bankai par aizdomīgām darbībām

Ja pamanāt aizdomīgus darījumus vai darbības savā bankas kontā, nekavējoties sazinieties ar savu banku. Izskaidrojiet situāciju un sniedziet visu informāciju par aizdomīgajiem darījumiem. Banka varēs veikt nepieciešamos pasākumus, lai izmeklētu situāciju un aizsargātu jūsu bankas datus.

Ziņošana par identitātes zādzību

Ja esat kļuvuši par identitātes zādzības upuri vai uzskatāt, ka jūsu informācija ir apdraudēta, nekavējoties paziņojiet bankai. Tā veiks pasākumus, lai aizsargātu jūsu kontu, piemēram, iesaldēs jūsu kontu vai veiks papildu pasākumus, lai pārbaudītu jūsu identitāti. Ātra reakcija palīdzēs novērst turpmākus finansiālus zaudējumus un līdz minimumam samazināt krāpšanas risku.

Aktīva saziņa ar banku un modrība, pārbaudot darījumus, palīdzēs jums uzraudzīt savu bankas datu drošību un ātri reaģēt uz jebkādiem aizdomīgiem notikumiem.

Vairāk par datu aizsardzību, kā arī drošību internetā lasiet IT drošības incidentu reaģēšanas iestādes cert.lv tīmekļa vietnē.

Sadarbība ar Incredit

Incredit ir uzņēmums, kas veiksmīgi darbojas finanšu pakalpojumu sniegšanā Latvijas iedzīvotājiem jau 12 gadus, kuru laikā spējis kļūt par vienu no līderiem patēriņa kreditēšanas jomā, ar vairāk nekā 200 000 apmierinātu klientu.

Šo un citus interesantus un noderīgus rakstus par šībrīža aktualitātēm, kā arī vienmēr svarīgām tēmām, piedāvā uzņēmums Incredit. Ja nonācāt situācijā, kad nepieciešami papildus naudas līdzekļi, vajadzīgo summu vai daļu no tās varat ērti saņemt kā patēriņa kredītu, piemēram, no kompānijas Incredit piedāvāto pakalpojumu klāsta.

Pirms aizņemties, rūpīgi izvērtējiet savu finansiālo situāciju un spēju aizņēmumu laikus atdot, kā arī rūpīgi izplānojiet aizņēmuma atdošanu.


Rakstā izmantotie foto avoti: www.unsplash.com www.pexels.com

Patika raksts? Novērtē!
Reitings: 5/5 (1 balsojumi)
Kā neuzķerties uz krāpniekiem internetā?
Vēlies saņemt vairāk interesantus rakstus?
SIA InCREDIT GROUP ir Rietumu Bankas meitas uzņēmums.
Speciāla atļauja patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai Nr. NK-2016-018.
© 2011-2024 Incredit
Kr.Barona 130 k4, Rīga LV-1012 Visas tiesības aizsargātas