Cik bieži esam pieķēruši sevi, iegādājoties kaut ko tādu, kas mums nemaz nav vajadzīgs - ceturto kafijas krūzi vai kārtējo T-kreklu, jo tam bija laba atlaide? Mūsdienās, kad dzīvojam preču pārbagātībā, impulsīvi pirkumi ir izplatīta parādība, taču to sekas var būt gan emocionālas, gan finansiālas. Šajā rakstā skaidrosim, kāpēc iekrītam šajā slazdā un kā varam to mainīt.
Impulsīvie pirkumi, atšķirībā no plānotiem pirkumiem, ir tie, kurus veicam bez iepriekšēja plāna vai vajadzības.
Plānota iepirkšanās nozīmē, ka cilvēks iepriekš ir apdomājis, ko viņam vajag, kāpēc tas nepieciešams un kā tas iekļaujas viņa budžetā. Šāda pieeja balstās uz praktisku vajadzību, piemēram, pārtikas produktu trūkumu, sabojājušos sadzīves tehniku vai sezonas maiņu, kad nepieciešams atjaunot garderobi.
Tipiskas pazīmes plānotam pirkumam:
Savukārt impulsīva iepirkšanās notiek spontāni - tas ir mirkļa lēmums, ko bieži ietekmē emocijas, vide vai ārēji stimuli, piemēram, atlaides, reklāmas vai skaisti noformēts skatlogs. Šādi pirkumi nereti tiek veikti, lai rastu tūlītēju gandarījumu vai novērstu garlaicību, stresu vai sliktu garastāvokli.
Tipiskās pazīmes impulsīvam pirkumam:
Impulsīvie pirkumi visbiežāk sastopami situācijās, kur pircējs tiek uzrunāts spontāni, bez iepriekšēja nodoma. Tipisks piemērs ir preces pie kasēm: šokolādes batoniņš, žurnāls vai košļājamā gumija, ko paņemam pa ceļam vai aiz garlaicības bez īstas vajadzības. Tāpat daudzi iekrīt atlaižu un “ierobežota piedāvājuma” lamatās - iegādājoties preci tikai tāpēc, ka tai ir -50% atlaide vai akcija “pērc 3 par 2 cenu”.
Mūsu straujā dzīvesveida dēļ īpaši izplatīta ir arī emocionālā iepirkšanās, kad noguruma, stresa vai skumju brīžos mēdzam sevi “atalgot” vai “iepriecināt” ar kādu nieku, kas sniedz īslaicīgu gandarījumu, taču ilgtermiņā ne vienmēr ir vērtīgs. Lai gan šādi pirkumi var šķist nekaitīgi, tie nemanāmi ietekmē mūsu budžetu un liek krāt mājās nevajadzīgas lietas.
Impulsīvi pirkumi bieži notiek nemanot, un tos spēcīgi ietekmē dažādi psiholoģiskie un ārējie faktori, kas ietekmē mūsu uzmanību un rīcību. Lai to labāk izprastu, ir vērtīgi apskatīt, kas ir šie faktori un kā tie mūs ietekmē.
Tūlītējs apmierinājums
Mūsdienu cilvēkiem ir raksturīga vēlme saņemt gandarījumu uzreiz - mēs vairs negribam gaidīt, bet gan saņemt visu te un tūlīt. Impulsīvs pirkums sniedz ātru, taču īslaicīgu labsajūtu, līdzīgu kā saldumi pēc grūtas dienas vai nepatīkamas sarunas. Šo sajūtu mūsu smadzenes uztver kā atlīdzību, un nākamreiz līdzīgā situācijā mēs automātiski atkal meklēsim to pašu risinājumu.
Garlaicība, stress vai nogurums
Kad jūtamies emocionāli iztukšoti vai pārguruši, iepirkšanās var kļūt par veidu, kā uzlabot garastāvokli vai novērst domas. Šādos brīžos pirkšanas lēmumu pieņem emocijas, nevis loģika.
FOMO jeb bailes palaist garām
Atlaižu kodi ar termiņu “tikai līdz pusnaktij” vai steidzīgi paziņojumi kā “palikušas tikai 2 preces!” aktivizē baiļu mehānismu mūsu smadzenēs - sajūtu, ka, ja nepirksim tagad, mēs zaudēsim unikālu iespēju. Šī FOMO (Fear of Missing Out) izjūta liek rīkoties impulsīvi, pat ja prece nav nepieciešama.
Personīgās uzvaras sajūta
Daudziem atlaižu medības kļūst par sava veida hobiju vai “spēli” - kad izdodas atrast kādu izdevīgu piedāvājumu, mēs jūtamies kā uzvarētāji. Šī sajūta dod gandarījumu un nostiprina impulsīvās iepirkšanās paradumu. Mēs sākam justies labi nevis tāpēc, ka mums patiešām vajadzēja šo preci, bet tāpēc, ka ieguvām to “izdevīgi”.
Sociālie un ārējie faktori
Reklāmu ietekme
Ja agrāk reklāmas bija lielākoties tikai televīzijā, tad mūsdienās tās ir visur. Īpaši spēcīgas ir personalizētās reklāmas, kas pielāgotas mūsu iepriekšējiem meklējumiem vai interesēm.
Sociālie tīkli un influenceri
Instagram, TikTok un Facebook ietekmē mūsu vēlmes - redzot, ko citi pērk, izmanto un slavē, rodas sajūta, ka arī mums tas ir vajadzīgs. It īpaši ietekmē lietotāju atsauksmes, kas šķiet autentiskas. Tā rodas vēlme iekļauties un neatpalikt no citiem.
Digitālā vide – viens klikšķis līdz pirkumam
Interneta veikali padara iepirkšanos neticami vienkāršu. Saglabāti maksājumu dati, saīsināti pirkšanas procesi un iespēja abonēt preču piegādi, ļauj izlaist pārdomu posmu un veikt pirkumu impulsīvi, pat nemanot.
Impulsīvie pirkumi var šķist nenozīmīgi, taču to sekas bieži ir jūtamas gan maciņā, gan emocionālajā pašsajūtā. Mazie “nieki”, kas maksā dažus eiro, laika gaitā summējas un rada ievērojamus tēriņus, kas ietekmē kopējo budžetu.
Bieži pēc šādiem pirkumiem seko nožēla - sajūta, ka iegādātā lieta nemaz nav vajadzīga un nenes gaidīto gandarījumu. Tā vietā rodas vēl lielāks emocionālais tukšums, jo prece nespēj aizvietot to, kas mums patiešām trūkst - atpūtu, mieru vai piepildījumu.
Ja vēlies samazināt impulsīvos pirkumus, ir svarīgi ne tikai apzināties savu rīcību, bet arī veikt dažus praktiskus soļus, lai mainītu savus ieradumus:
Incredit ir uzņēmums, kas veiksmīgi darbojas finanšu pakalpojumu sniegšanā Latvijas iedzīvotājiem kopš 2010. gada, un šo gadu laikā ir spējis kļūt par vienu no līderiem patēriņa kreditēšanas jomā ar vairāk nekā 200 000 apmierinātu klientu.
Šo un citus interesantus un noderīgus rakstus par šībrīža aktualitātēm, kā arī vienmēr svarīgām tēmām, piedāvā uzņēmums Incredit. Ja Jums ir nepieciešams papildu finansējums neparedzētiem vai lielākiem izdevumiem, vajadzīgo summu vai daļu no tās varat ērti saņemt kā patēriņa kredītu, piemēram, no kompānijas Incredit piedāvāto pakalpojumu klāsta.
Pirms aizņemties, rūpīgi izvērtējiet savu finansiālo situāciju un spēju aizņēmumu laikus atdot, kā arī rūpīgi izplānojiet aizņēmuma atdošanu.
Rakstā izmantotie foto avoti: www.pexels.com